#OameniAiAviatiei: Gogiu Dennis – Andrei, ghid în culisele profesiei de tehnician la TAROM

Lipsa de încredere în mentenanța făcută avioanelor reprezintă unul dintre principalii factori ai fricii de zbor, potrivit chestionarului „Frica De Zbor la români”. Pe de o parte de înțeles, dacă stăm să ne gândim că, în ochii publicului larg, Aviația este în continuare un domeniu „mistic”… Așa că ne-am hotărât să arătăm latura nevăzută din hangare, să vorbim despre mentenanța care se face aeronavelor, cât și pregătirea și verificările de dinaintea fiecărui zbor.

Astfel, am intrat în culisele secției Line Maintenance de la TAROM, unde l-am avut ca „ghid” pe Gogiu Dennis – Andrei care, la doar 23 de ani, este tehnician în cadrul companiei aeriene și unul dintre responsabilii care își dau OK-ul asupra navigabilității aeronavelor companiei.

Cum arată Aviația din perspectiva lui și ce mesaj are tânărul pentru cei cu frică de zbor, printre care și mama sa, într-un nou episod al seriei #OameniAiAviației:

Gogiu Dennis – Andrei

Cum a apărut Aviația în viața ta?

Aș putea spune că încă de când eram mic. Pe atunci, eram diferit de toți ceilalți copii. Ei se jucau cu mașinuțe, eu cu avioane și elicoptere.

Totul a început pe la vârsta de 4 ani, când tatăl meu m-a luat cu el pentru prima oară la serviciu. Lucra agent de handling, și așa am avut oportunitatea de a lua contact cu Aviația din plin. Și m-am îndrăgostit de ea de la primul pas, făcut pe platforma Aeroportului Henri Coandă – Otopeni.

Cum de-ai ales departamentul tehnic?

În primă fază, m-am gândit să mă fac însoțitor de bord. Fiind prea curios însă pentru această profesie, mi-am dorit să cunosc și să învăț cât mai multe despre avione – cum zboară, cum funcționează toate sistemele, cum se fac testele și controalele înainte de zbor, plus multe alte lucruri. Așa că am ales să merg la un liceu cu profil de Aviație, pentru ca după absolvire să obțin calificarea de „tehnician instalații de bord – avion’’ ( AVIONICS ). Ulterior, am susținut mai multe cursuri de specializare și o școală postliceală, obținând astfel Dipoma de „tehnician mecanic”. Chiar după obținerea ei, am avut oportunitatea de a fi angajat la TAROM, unde m-am specializat pe Boeing 737, prin intermediul unui curs absolvit în cadrul companiei.

Ce lecții ai învățat până acum, prin prisma activității de zi cu zi?

Aș putea spune că multe, însă cel mai important lucru este că totul trebuie tratat cu maximă seriozitate. În această profesie greșelile nu sunt acceptate, căci oricare, cât de mică, poate avea consecințe nefaste. Departamentul în care lucrez este cel responsabil de pregătirea aeronavelor pentru zbor. Noi facem ultimele controale și predăm avioanele echipajelor, în perfectă stare de zbor. Din acest motiv, tot ceea ce facem trebuie tratat exemplar, profesionist.

Care sunt cele mai mari provocări ale acestei profesii?

Provocări sunt multe, dar ele ne fac să progresăm. După cum spuneam, departamentul în care lucrez este cel în care se pregătesc avioanele, din punct de vedere tehnic, înainte de zbor. Uneori se întâmplă ca unele dintre ele să vină din cursă și cu defecte minore, care sunt reclamate de către comandant în jurnalul de bord al aeronavei, fiind necesară remedierea lor înainte de următorul zbor. De multe ori, în mai puțin de o oră, trebuie să ne mobilizăm și să facem aeronava aptă de zbor – în cele mai bune și sigure condiții pentru cei de la bord.

hangar tarom

Pentru a fi siguri de asta, înainte de preda aeronava echipajului, efectuăm o serie de teste pentru a determina dacă se află sau nu în parametri normali de zbor. Astfel, inspectăm totul în detaliu, în cadrul unui PFI – PreFlight Inspection, pentru ca apoi să alimentăm avionul cu cantitatea necesară de kerosen, comunicată de echipaj.

Care sunt calitățile de nelipsit pe care trebuie să le aibă un mecanic de Aviație?

Un mecanic de avion trebuie să aibă abilități tehnice foarte bune, să știe să folosească toate instrumentele de lucru folosite în Aviație. Acestea se dobândesc, desigur, pe parcurs, dar este necesar să nu îți lipsească din trusa de scule seriozitatea, stăpânirea de sine, respectul și pasiunea pentru meserie.

Cu siguranță uneori se mai fac și glume, ca între băieți. Care au fost cele mai amuzante momente de la hangar?

Sunt multe momente amuzante… dar cea mai des întâlnită glumă la noi este aceea de a le pune colegilor vaselină într-o cantitate mare pe absolut toate sculele și pe bancul de lucru, încât să „simtă” ce înseamnă să fii mecanic. Nu am scăpat nici eu de această farsă!

Cum arată o zi de lucru pentru tine?

Lucrez în ture. Programul meu de lucru începe de la ora 07:00 și se termină la ora 19:00. Pentru asta, mă trezesc la 05:30 pentru a avea timp să mă pregătesc și să ajung la aeroport, să verific planul de zbor din ziua respectivă. Înainte de a intra în tură, participăm la un scurt briefing, unde ne sunt împărțite avioanele de către șeful de tură. Până să ieșim pe platformă, la avioane, ne pregătim cu tot ce ne trebuie și tot ce considerăm că avem nevoie, chiar și pentru lucruri neprevăzute.

platforma tarom

Din momentul în care ajung pe platformă, la avionul care urmează să plece în cursă, încep să îl inspectez atât exterior (fuzelaj, motoare, aripi, roți, ansamble de frânare… etc) totul în cel mai mic detaliu – cât și interior. Apoi urc în cabină, verific jurnalul de bord să văd ce lucrări a avut avionul în ultimele zile, ce defecte a avut și, dacă totul este ok, efectuez o serie de teste: verific interiorul (scaunele pasagerilor, trusele medicale, extinctoarele pentru a fi termen de valabilitate ..etc). După ce mă asigur că totul este conform normelor, semnez jurnalul de bord și predau avionul comandantului. Rămân lângă avion până în momentul în care acesta pornește motoarele și începe rulajul, pentru a fi sigur că totul este în regulă.

Aceleași proceduri sunt urmate și la întoarcerea aeronavelor din cursă. Trebuie să fim mereu pregătiți pentru orice lucru neprevăzut, pentru care trebuie să găsim rezolvarea cât mai repede, în concordanță cu manualul de mentenanță al aparatului de zbor (orice acțiune sau lucrare la avion se face conform aircraft maintenance manual). Cu toate acestea, nici o tură nu seamană cu alta, mereu există noutate!

Care a fost cea mai complexă lucrare pe care ai efectuat-o în cariera ta de până acum?

Pe lângă schimburi de motor, tren de aterizare, demontarea/montarea suprafețelor de comandă efectuate alături de colegi la avioanele ATR și Boeing 737, din perioada când lucram la hangar, cea mai importantă lucrare la care am luat parte a fost instalarea unor rezervoare suplimentare în cala din spate a unui Airbus A310. Acest lucru a fost necesar pentru a efectua o cursă charter în Mauritius. Nu voi uita niciodată această lucrare, mai ales că a fost făcută chiar de ziua mea. Practic, am „petrecut” acest moment în rezervoarele lui YR-LCA, fiind cea mai interesantă aniversare a mea. 🙂

Cât de des sunt verificate aeronavele și ce presupune acest lucru?

Fiecare aeronavă este atent urmărită după numărul orelor de zbor. Ca să fac o analogie, este ca atunci când efectuăm revizia mașinii la un anumit număr de kilometri. Doar că, în Aviație, aceste revizii sunt cu mult mai detaliate. De exemplu, interiorul ajunge să fie demontat în totalitate – până se ajunge la fuzelaj, pentru a se inspecta structura în vederea identificării eventualelor fisuri sau a urmelor de coroziune. Tot ce trebuie să fie știut este că nimic nu este lăsat „la voia întâmplării”, că totul se analizează în cel mai mic detaliu, pentru ca avionul să poată opera în condiții de maximă siguranță.

Care sunt cele mai dese verificări care se fac aeronavelor?

Cea mai des întâlnită verificare a unei aeronave este PFI-ul, adică verificarea și pregătirea înainte de zbor, apoi controlul de tip „daily check”, la care se verifică presiunea din roți, nivelul de ulei al motoarelor i lichidul hidraulic al sistemelor, interiorul (pentru ca acesta să fie în perfectă stare etc, iar mai apoi controlul de tip „weekly check” care cuprinde toate inspecțiile deja precizate, plus altele mai detaliate.

Ai putea să îmi spui 3 lucruri pe care ar trebui să le știe pasagerii curselor aeriene despre aeronave și mentenanța lor?

În primul rând, pasagerii ar trebui să știe că avionul chiar este cel mai sigur mijloc de transport, și asta pentru că tehnologia a avansat extrem de mult. În al doilea rând, ei trebuie să aibă încredere că, în Aviație, totul se face urmând proceduri extrem de stricte și de bine puse la punct, până la cel mai amănunțit detaliu. Atât pentru noi, cât și pentru ceilalți colegi din alte departamente, siguranța zborului se află pe primul plan. Nu este loc de greșeli, mai ales când știm că în mâinile noastre se află viețile a sute de oameni, în fiecare zi.

tarom

Ai întâlnit până acum oameni cu frică de zbor? Dacă da, ce le-ai spus pentru a îi ajuta să își treacă peste această fobie?

Chiar mama mea este una dintre aceste persoane. Îi povestesc mereu din activitatea de la mine de la serviciu, că pentru noi siguranța pasagerilor se află pe primul loc și că totul se desfășoară în perfectă siguranță.

Profit de faptul ca ea nu prea este atât de „internaută” și vă mărturisesc că anul acesta mă gândesc ca de ziua ei sa ii fac cadou un zbor. Sper să am ocazia de a pregăti chiar eu avionul inainte pentru asta! 🙂

Una dintre cauzele fricii de zbor a pasagerilor o constituie frica de problemele care pot apărea în timpul zborului – datorate mentenanței. Ce mesaj ai pentru cei care citesc acest articol, în ceea ce privește frica de zbor și siguranța aeronautică?

În primul rând, trebuie să ne gândim la faptul că, în momentul în care comandantul vine la avion, îl preia de la noi – tehnicii, în stare perfectă de funcționare. Odată cu el, în avion se află un echipaj format din alți 4 oameni, cu o vastă experiență în domeniu, care efectuează, la rândul lor, o serie de verificări. Acceptând să zboare cu acea aeronavă, înseamnă că totul este conform și foarte sigur, altfel nu și-ar risca nici viața lor, nici a pasagerilor.

În încheiere, vă sfătuiesc să vă învingeți frica de zbor și, dacă nu ați făcut-o până acum, să călătoriti cu avionul măcar o singură dată (cu TAROM). Vă garantez că a doua oară o veți face cu mai mult entuziasm și plăcere. Aviația este ca un „virus” care se ia repede, așa că aveți toate șansele ca mai apoi să iubiți acest domeniu!

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (3 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*