“Golurile de aer”/Turbulențele **********
Fără îndoială, turbulențele sunt unul dintre cei mai comuni factori ai fricii de zbor. Îți mai amintești drumul până la aeroport? Câte gropi ai ocolit cu mașina și câte „ai luat”? Ei bine, așa cum tu ai avut parte de porțiuni de drum dificile, și piloții se așteaptă să aibă parte de turbulențe. La fiecare cursă aeriană. Ele sunt o parte a zborului. Turbulențele sunt inconfortabile, dar nu periculoase!
Ce sunt turbulențele/”Golurile de aer”? Descoperă în video-ul alăturat!
Aerul are proprietăți fluide. Imaginează-ți o barcă ce stă pe un corp de apă. Tot așa, un avion stă pe un corp de aer. “Golurile de aer” pot fi asemănate cu ușurință cu o navă care, în timpul unei furtuni, cade de pe creasta unui val la nivelul normal al mării. Exact ca și nava, avionul nu va continua să cadă incontrolabil.
Aerul nu dispare de sub avionul în care te afli, în cazul în care întâlnește turbulențe. Avionul va rămâne în zbor, acolo unde este, iar tu vei fi, cel mult, puțin speriat.
Turbulențele nu sunt nimic altceva decât un amestec al aerului, provocat de circuitul apei în natură. Apa este transportată prin mutarea volumelor mari de aer. Acest flux continuu, care se mișcă în permanență deasupra Pământului, provoacă mișcări ale maselor de aer și, implicit, turbulențe.
Avionul este construit să reziste la turbulențe. Acestea nu îi pot afecta deloc structura!
Proiectanții avioanelor sunt pe deplin familiarizați cu cele mai negre scenarii, iar avioanele, încă de la începuturile aviației comerciale, sunt proiectate să reziste tot mai bine, chiar și celor mai grele condiții ce ar putea fi întâlnite.
Ca parte a procesului de certificare, cel care precede producția, orice prototip de avion este supus la diverse încercări distructive, în vederea cunoașterii limitelor pe care aeronava le are și împingerii acestora către noi referințe.
Prognozarea turbulențelor
Prognozarea este, chiar și cu aparatura modernă, mai mult artă decât știință. Turbulențele nu pot fi văzute. Nu pot fi detectate pe radar, deci nu pot fi anticipate cu precizie. Chiar dacă meteorologii realizează diagrame bazate pe o mulțime de analize pe calculator a datelor referitoare la vânt și la temperatură, pentru a îi ajuta pe piloți să estimeze zonele turbulente de pe traseul lor, întotdeauna vor exista situații în care acestea nu vor fi „ghicite” cu precizie.
Piloții fac însă tot posibilul pentru a evita aceste zone, bazându-se nu doar pe rapoartele meteorologilor, ci și pe cele ale altor aeronave aflate în zbor, în zonă, cu care intră în legătură. Poți fi sigur că echipajul de la manșă va căuta întotdeauna să zboare pe o trasă optimă, cât mai scurtă și cât mai lină, fără a compromite siguranța.