Cât de periculoase sunt bird strike -urile?

Bird strike -uri. Cu siguranță te-ai întrebat, cel puțin o dată, cât de periculoase sunt. Cât de periculos devine zborul atunci când avionul în care te afli întâlnește sau lovește o pasăre, ori un stol. În lumea Aviației Comerciale, nu trece o săptămână fără ca o astfel de întâmplare să aibă loc și o aeronavă să fie avariată. Bird strike-urile au loc de regulă în faza de decolare ori de aterizare, de cele mai multe ori în lunile Iulie și Octombrie.

bird strike

60% dintre bird strike –urile raportate, inofensive

Înainte de a îți detalia puțin problematica bird strike –urilor, trebuie să știi că aproximativ 80% dintre aceste incidente nici nu sunt raportate și peste 60% dintre cele înregistrate oficial nu provoacă nicio avarie aeronavelor. Nu are însă sens să te mint, așa că îți pot spune că restul incidentelor de acest fel pot duce la aterizări de urgență, parbrize fisurate, motoare avariate.

Pagube de 900 de milioane de $ anual

După cum spuneam, există situații în care bird strike –urile pot provoca și avarii aeronavelor, ceea ce duce la aterizări de urgență, afectarea operațiunilor aeriene, curse amânate. Aceste situații însumează, în medie, pagube de circa 900 de milioane de $ anual pentru operatorii aerieni din toată lumea.

bird strike romania cias
Potrivit CIAS, în perioada 2010 – 2012 au fost colectate 315 evenimente de aviație civilă produse ca urmare a coliziunilor dintre aeronave și păsări, 82 dintre acestea fiind clasificate drept incidente, celelalte evenimente neavând efect asupra siguranței zborului. În această perioadă nu au fost înregistrate evenimente de aviație civilă de tipul coliziune cu păsări care să necesite deschiderea unei investigații.

Bird strike –urile, o problemă de când există Aviația

Bird strike –urile există de când primele avioane s-au ridicat în aer. Se vehiculează chiar și ideea că primul incident de acest tip s-a petrecut în 1905, când frații Weight efectuau primele lor zboruri.

Wrightstories.com citează un pasaj din jurnalul lui Orville Wright:

“Twice passed over fences into Bread’s cornfield. Chased flocks of birds on two rounds and killed one which fell on top of upper surface and after a time fell off when swinging a sharp curve.”

Bird Strike România

Un raport al CIAS care ne prezintă incidența coliziunilor aeronavelor cu păsări şi proximele coliziuni cu păsări. În anul 2016 au fost raportate 122 astfel de evenimente, din care 5 au fost clasificate ca incidente și 117 ca evenimente fără efect asupra siguranţei.

Cel mai grav bird strike din istorie

S-a întâmplat în 1960, când un avion al Eastern Airlines, un Lockheed L-188 Electra s-a prăbușit în mare, în timp ce încerca să decoleze de pe Aeroportul Logan. Avionul lovise un stol de sute de păsări care pluteau în zonă. Doar 10 dintre cei de la bord au supraviețuit, 62 de oameni pierzându-și viața în mod tragic. De atunci însă, tehnologia și pregătirea piloților fac ca acest tip de incident să nu mai pericliteze siguranța pasagerilor.

În perioada contemporană, cel mai cunoscut bird strike din istorie este cel care a provocat amerizarea de pe râul Hudson:

În zilele noastre, pericolul este ținut departe de avansul tehnologic și de pregătirea piloților

Înainte de a fi declarate gata de zbor, noile motoare ale aeronavelor sunt testate pentru varii situații, cea a unui eventual bird strike fiind în capul listei. Sunt aruncate păsări moarte, de diferite dimensiuni, ori blocuri de gelatină care imită textura acestora. În cele mai multe dintre cazuri, motorul continuă să funcționeze, păsările fiind pur și simplu vaporizate. În plus, avionul poate zbura și ateriza fără probleme și în siguranță și cu un singur motor.

Bird strike –urile sunt tratate ca pe un pericol iminent și de către piloți, aceștia exersându-le, printre altele, la fiecare vizită la simulator. Astfel, cei de la manșă își antrenează reacțiile pe care trebuie să le aibă în eventualitatea unui astfel de incident.

În același timp, aeroporturile apelează la varii soluții pentru ținerea la depărtare a stolurilor, una dintre ele fiind utilizarea păsărilor de pradă care să vegheze asupra zonei.

Poate că iminența unui bird strike te sperie, dar pentru că vrem ca tu să știi doar adevărul despre cum funcționează o cursă aeriană, nu aveam motive să nuanțăm această situație. Dar nu te teme! În cel mai rău caz, acest lucru se poate întâmpla în timpul decolării, necesitând ca piloții să se întoarcă pe aeroport, iar tu să întârzii în vacanță sau să pierzi o conexiune.

Este important ca administratorii aerodromurilor să stabilească şi să pună în aplicare sisteme şi proceduri eficiente de monitorizare şi control al păsărilor şi animalelor, pe şi în jurul aerodromului, pentru a asigura operarea în siguranţă a aeronavelor. De aceea, aceștia au prima responsabilitate în reducerea riscului reprezentat de coliziunile cu păsări și animale, deoarece prin eficiența acestor sisteme și proceduri de monitorizare și control, riscul reprezentat de coliziuni poate fi redus și ținut sub control. Este foarte importantă înțelegerea comportamentului diferitelor specii de păsări și animale. Astfel, un factor cheie în determinarea expunerii la risc, a probabilității și a severității pericolului creat de acestea reprezintă, spre exemplu, când, unde și cum zboară aceste specii de păsări. Este foarte importantă implementarea la nivel de aerodrom a unui sistem de colectare a datelor referitoare la comportamentul păsărilor și animalelor, la frecvența de apariție a coliziunilor, deoarece prin analiza acestor date se pot elabora măsuri și strategii eficiente de reducere a pericolului reprezentat de păsări și animale. De exemplu, separarea coliziunilor care se produc pe aerodrom (sub 250 ft. în faza de apropiere și 500 ft.în faza de urcare) de cele produse în afara acestuia, sprijină efortul administratorilor de aerodrom în identificarea coliziunilor produse, datorită unui program de combatere și supraveghere ineficient și aplicarea măsurilor corective ce se impun în vederea reducerii riscului reprezentat de coliziuni, sugerează reprezentanții Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile din România.

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (8 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.