Raport CIAS: Siguranța Aviației Comerciale din România, în primele 6 luni ale anului

CIAS, adică Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, a publicat recent raportul semestrial privind siguranța Aviației Civile, în perioada 1.01 – 30.06.2017. Acesta cuprinde toate evenimentele de aviație produse în prima jumătate a anului pe teritoriul României, ori care au avut la bord pasageri români, raportate și înregistrate în baza de date unică de la nivel național (ECCAIRS) și are ca scop informarea publicului cu privire la nivelul de siguranță din Aviația Comercială și cea Generală. Potrivit raportului, pe fondul creșterii numărului de curse aeriene, a numărului de pasageri, și a mișcărilor de aeronave, în primele 6 luni ale anului s-a înregistrat o creștere substanțială a totalului de evenimente și incidente de aviație.

siguranta aviatiei comerciale romania

Siguranța Aviației Comerciale din România, în primele 6 luni ale anului: creștere de 52,6% a numărului de evenimente operaționale raportate, comparativ cu primul semestru al anului 2016

“În ultimii ani, s-a constatat o tendință de creștere accelerată a numărului de pasageri în transportul aerian comercial, precum și o creștere considerabilă a mișcărilor de aeronave pe aeroporturile din România. Aceste aspecte au o contribuție directă la creșterea numărului de evenimente de aviație civilă raportabile, iar în acest context CIAS a organizat, în prima jumătate a anului 2017, acțiuni de informare în scopul conștientizării importanței raportării evenimentelor de aviație civilă, în special de către persoanele cu responsabilități în acest sens, din cadrul aeroporturilor și companiilor aeriene din țara noastră. De asemenea, prin recomandările de siguranță emise în urma investigării accidentelor și incidentelor grave de aviație civilă produse în România, prin analizele în domeniul siguranței aviației civile pe care le efectuăm, precum și prin evaluarea permanentă a evenimentelor de aviație civilă colectate prin sistemul național de raportare, CIAS contribuie la prevenirea producerii unor accidente și incidente grave similare, asigurând încrederea publicului în transportul aerian și un nivel ridicat de siguranță în aviația civilă din țara noastră”, mărturisește Directorul General al CIAS, dl. Nicolae Stoica.

Siguranța Aviației Comerciale din România, în primele 6 luni ale anului

În ceea ce privește Siguranța Aviației Comerciale, în prima jumătate a anului 2017 au fost raportate și înregistrate 712 evenimente fără afectarea siguranței aeriene (dintr-un total de 933, incluzând și Aviația Generală), din care 529 s-au produs pe teritoriul României. Din punct de vedere al severității evenimentelor, pe teritoriul României au fost înregistrate 3 incidente grave, 1 incident major, 8 evenimente raportabile fără a exista intenția de zbor și 1 eveniment a cărui severitate nu a fost încă determinată.


Siguranța Aviației Comerciale din România – Dicționar de termeni: 

Eveniment – o întrerupere operațională, un defect, o eroare sau o altă circumstanță operațională anormală, care a afectat sau poate afecta siguranța zborului.

Incident – eveniment, altul decât accidentul, asociat cu exploatarea unei aeronave, care afectează sau poate afecta siguranța exploatării aeronavei.

Accident – un eveniment legat de operarea unei aeronave, care se produce între momentul în care o persoană se îmbarcă la bordul acesteia cu intenția de a efectua un zbor și momentul în care toate persoanele aflate la bord sunt debarcate, și în cursul căruia:

a) o persoană este rănită grav sau mortal datorită faptului că se găsește:

– în aeronavă;

– în contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat în aeronavă;

– în contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu părțile care se detașează din aceasta;

– expusă direct aspirației sau suflului motoarelor ori elicelor;

b) aeronava suferă deteriorări, avarii sau cedări structurale, care alterează caracteristicile de rezistență structurală sau performanțele de zbor, necesită o reparație importantă care nu poate fi făcută în mod normal cu mijloacele existente la bord sau necesită înlocuirea elementelor deteriorate;

c) aeronava a fost distrusă;

d) aeronava, a dispărut sau este total inaccesibilă. Aeronava este considerată dispărută atunci când căutările s-au încheiat oficial și epava nu a fost localizată.


Comparativ cu prima jumătate a anului 2016, numărul de incidente a crescut, fiind aproape dublu, în contextul creșterii considerabile a numărului de evenimente raportate.

“Față de prima jumătate a anului 2016, numărul total de evenimente raportate și înregistrate în baza de date ECCAIRS a crescut cu aproximativ 30%, însă, în ultimii ani, s-a constatat o tendință de creștere accelerată a numărului de pasageri în transportul aerian comercial, precum și o creștere considerabilă a mișcărilor de aeronave pe aeroporturile din România. Aceste aspecte au o contribuție directă la creșterea numărului de evenimente de aviație civilă raportabile. Prin urmare, numărul de evenimente raportate trebuie văzut în corelație cu numărul de mișcări de aeronave”, mai precizează Nicolae Stoica.

cresterea numarului de pasageri romania

Cele mai multe evenimente raportate, în număr de 258, au fost încadrate în categoria OTHR. În această categorie se regăsesc întreruperile de apropiere și evenimentele de tip coliziune/proximă coliziune neconfirmată cu păsări sau animale. Din punct de vedere al severității, în raportul CIAS se regăsesc 5 incidente, 2 evenimente raportabile unde nu a existat intenție de zbor și 251 de evenimente fără efect asupra siguranței.

accidente aviatice romania 2017

În categoria BIRD, coliziunile aeronavelor cu păsări sau proximele coliziuni, s-au înregistrat 88 de evenimente. Din acestea, două evenimente au fost clasificate ca incidente și 86 ca evenimente fără efect asupra siguranței.

Categoria SEC tratează evenimentele legate de securitatea zborului: atacuri laser asupra aeronavelor sau pasageri turbulenți la bord. 65 de evenimente au fost încadrate în această categorie, din care două incidente și 63 de evenimente fără efect asupra siguranței.

TURB este categoria unde sunt incluse evenimentele ce privesc turbulențe în zbor, fiind înregistrate 13 evenimente, toate fiind clasificate ca fiind fără efect asupra siguranței.

incidente aviatice romania 2017

Cele mai multe evenimente raportate s-au produs în faza de apropiere, majoritatea fiind întreruperi de apropiere (din cauza vremii nefavorabile sau nestabilizarea pe panta de apropiere), coliziuni cu păsări sau animale ori proxime coliziuni cu păsări sau animale neconfirmate, ori interferențe laser.

 


Consultă aici raportul integral CIAS privind Siguranța Aviației Comerciale din România


Poate că te-au speriat toate aceste cifre privind Siguranța Aviației Comerciale din România, însă important este un singur aspect: numărul de evenimente semnificative: 3 incidente grave și altul major. Din acest punct de vedere, anul trecut au fost înregistrate 8 incidente semnificative, 7 incidente grave și unul major, în contextul unui trafic aerian mai scăzut. Aviația rămâne, în continuare, cel mai sigur mijloc de transport, iar astfel de rapoarte nu ar trebui tratate ca pe o confirmare și o alimentare a fricii de zbor, ci ca pe un instrument prin care încrederea în zbor este crescută. 

Să nu uităm ce ne-a mărturisit într-un interviu trecut Sylvia Wrigley, jurnalist de investigație și colaborator al AirCrash Confidential, Discovery Channel:

Înțelegând și cunoscând cum au loc accidentele aviatice, se reduce anxietatea. Capeți cunoștiințe reale, nu temeri vagi. Mulți oameni se tem de zbor pentru că este un domeniu mistificat, în afara cunoștințelor pe care le au, dar și din cauza lipsei de control pe care o au la bord. Cu cât știi mai multe, cu atât poți înțelege ce se întâmplă.

 

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (5 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.